Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Peking je velký

V Pekingu žije přes osm a půl milionu obyvatel, v celém správním obvodu jich je dokonce sedmnáct a půl. A mezi ně jsem se nejdřív vmísil já a devátého července přiletěl i Mau s Maucat...

První den jsem si z Pekingu doslova sedl na zadek. Peking leží na placce a podle toho se rozrůstá – hezky pravidelně kruhovitě. Centrum města v postupných vzdálenostech obepíná 5 dálničních okruhů. Cesty jsou široké, budovy na první pohled nevypadají nijak zvlášť vysoké ani ohromující – vždyť ani není třeba, v Pekingu je prostě místa dost. Stačí se ale podívat z trochu větší výšky – a konce města nedohlédnete. A před olympiádou si Peking pořádně vyšperkovali. A Pekiňáky vycepovali. Narozdíl od Wuhanu bylo v Pekingu poměrně vzácností narazit na nějakou úklidovou četu. I přesto však byly cesty a chodníky podezřele čisté, parčíky podezřele zelené, voda ve vodních kanálech podezřele průhledná. Vedle chodníku nekonečný květinový sad, kde na něj nebylo místo, postavil se stojan na květináče. To snad ani nebyla Čína.

Ještě nějak pořešit ten vzduch. První den nás sice v Pekingu po kratičké přeháňce přivítalo nejmodřejší čínské nebe od lednového koupání v Jihočínském moři, druhý den se ale všechno "spravilo". Čekaly nás dva nejteplejší pekingské týdny v letošním roce a vražedné hyca vzduchu nad Pekingem (který trpí jednak prachem přivátým ze severozápadu a druhak obrovskou zalidněností a z toho plynoucích důsledků) prostě nedělají dobře. V průběhu času se pak v pravidelných dvou- až třídenních cyklech azurové nebe vracelo, v pětatřicítkách vám je to ale celkem jedno :)

Ve středu devátého jsme s Li jeli na letiště vyzvednout Maua a Maucat. Mapy obecně svádějí k pocitu, že to není zas tak daleko. Když jsem ale z mapy vyčetl, že z našeho předměstí musíme na letiště projet defacto celým městem, nechtěl jsem nechat nic náhodě a Li nelidsky vzbudil už v šest ráno. Aspoň měla holka rezervu na to půlhodinové válení se v posteli a hodinové nasazování obličeje :) Cesta byla naštěstí jednoduchá. Od našeho sídliště úplně na okraji mapy až u šestého okruhu jezdil jediný autobus – a shodou okolností přímo na centrální pekingské nádraží, odkud jezdí autobusy i na letiště. Klimatizovaný autobus po chvilce motání po daxingském předměstí nasedl na dálnici a vjel až na třetí okruh, po kterém dokroužil až k nádraží, kde jsme pohodlně přestoupili na Airport Shuttle.

Co se v Pekingu nesmírně vyplatí je čipová karta (elektronická peněženka) hromadné dopravy. Jednak po kapsách furt nemusíte hledat drobné, v metře vás případně nezdržuje nákup lístku v automatu, hlavně ale nabízí za už tak dost levnou trolejbusovou a autobusovou dopravu neuvěřitelné slevy. Například z Daxingu na Beijing Station (prakticky celá trasa "příměstské" linky 957) to bylo hodinu a půl jízdního času za 11 yüanů bez čipovky, s čipovkou 2,80... Na metro sice s čipovkou žádnou slevu nedostanete. To byste byli ale fakt rozmazlení, když celý systém pekingského metra s 8 linkami, přes 200 km tratí a 123 stanicemi stojí vyloženě směšné 2 yüany (dnešního kurzu štyry padesát!), nezávisle na tom odkud a kam cestujete.



Autobusová doprava má taky svůj "systém". Linky s čísly pod 300 jezdí vevnitř třetího okruhu, dvě linky s číslem 300 jezdí dookola po třetím okruhu (jedna po směru a jedna proti směru hodinových ručiček, 300内 a 300外 – "vnitřní" a vnější), linky nad 300 pak zajíždějí na předměstí. Čísla mají až někam po 996, ale ani to nestačí. Například "naše" linka 957 existovala v nejméně šesti variantách – 957, 957快, 957快2, 957支, 957支2 a 957支3. V překladu obyčejná, rychlá, rychlá č.2, a pak tři další "podpůrné". Každá měla svou vlastní trasu, jen rychlé se odlišovaly tím, že určitý úsek projížděly po dálnici. K nám na sídliště zajížděla jen jediná devětpětsedmička. Zpočátku to byl docela zmatek, když na zastávku přijely tři devětpětsedmičky – a každá jiná. U nějakého jiného čísla jsem zahlídl značku 支6, což defacto znamená existenci minimálně sedmi linek stejného čísla...

Cesta na letiště se zpočátku v ranních zácpách strašně vlekla, rozhýbalo se to až na letištní dálnici, která vybíhá ze třetího okruhu na severovýchod. Celou cestu jsem nervózně kontroloval čas. Měl jsem starost o chudáka kamaráda Maua s Maucat, kteří budou v takovém šíleném světě bez znalosti jazyka téměř nesvéprávní. Dojeli jsme akurát na čas. Na špatný terminál – terminál číslo 3, nově vybudovaný, tři kilometry dlouhý terminál, který má větší plochu, než pět terminálů londýnského Heathrow dohromady. Moc jsme se tím mohutným drakem ale nekochali a vyrazili jsme letištním busem k dva kilometry vzdálenému staršímu terminálu 2, kde jsme po pár minutách mohli přivítat Maua i s jeho milou v úplně jiném světě.



Airport Shuttlem jsme se svezli zpátky na nádraží, odkud jsme se pak taxíkem přepravili na Wangfujing, nejznámější pekingskou nákupní čtvrť, kde brácha od Li přichystal Mauovi hotel s tradičními čínskými prvky v hutongu, bloku nízkých šedých cihlových domečků a uzoučkých uliček s malými krámky na všechno – od pekingských taštiček a nudlí ze všech koutů Číny, přes masáže až k opravárnám kol. Peking už ale dneska ani zdaleka nepřipomíná metropoli bicyklů – kola se dnes ztrácejí pod náporem automobilového průmyslu. Hotel, kde Maua ubytovali, ale ani zdaleka nepřipomínal chudé a prosté příbytky hutongu – pokoje ve VIP budově stály i 2000 yüanů za noc, v "obyčejné" budově (která ale svými mohutně kovanými dveřmi pokojů, zdobenými chodbami, kamennými sprchami a porcelánovými umyvadly na čínském půvabu rozhodně nezaostávala), kde ubytovali Maua, stál pokoj obyčejně yüanů jen 568 – a za dvoutýdenní pobyt mu to slevou stáhli až na 268 yüanů (cca 600 Kč) za den. Což je 15 minut chůze od nejcentrovatějšího centra lidové republiky vskutku lidová cena...

To be continued...

 

maličký Tsu za Velkou čínskou zdí

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michal Sikora | neděle 3.8.2008 0:08 | karma článku: 12,34 | přečteno: 959x
  • Další články autora

Michal Sikora

Zakázané město

Hned druhý den po příjezdu jsme Maua a Mauket zavedli do bývalého centra císařské Číny, které spolu s branou a náměstím Nebeského klidu tvoří střed a symboly nejen Pekingu, ale Číny celé. Dnes už je sice palác obyčejným smrtelníkům zpřístupněn (jako muzeum na celkové ploše téměř tři čtvrtě kilometru čtverečního s 980 budovami), i tak nám ale chvíli trvalo, než jsme se dostali dovnitř...

4.8.2008 v 21:31 | Karma: 9,72 | Přečteno: 1002x | Diskuse| Cestování

Michal Sikora

Road to Beijing

Cesta do Pekingu je dlouhá a strastiplná. Ať už vlakem s hromadou Číňanů z Wuhanu, či letecky z České republiky. Škola skončila někdy koncem června a s Li jsme si na začátek července naplánovali výlet do hlavního města. Volba Pekingu nebyla náhodná, svou dovolenou se tam totiž rozhodl strávit kamarád Mau se svou milou Maucat. A protože ani jeden z nich neumí ani slůvko čínsky, rozhodl jsem se jim dělat v Pekingu doprovod. Toho se dokonce hned chytla i Li, která jim začala organizovat bydlení u svého bráchy, který v Pekingu již nějaký čas pracuje a má k dispozici byt.

1.8.2008 v 14:32 | Karma: 9,28 | Přečteno: 824x | Diskuse| Cestování

Michal Sikora

Re: Krvavé hry nesvobody?

Rád bych reagoval na článek Rudolfa Polaneckého o nadcházejících olympijských hrách v Pekingu...

30.7.2008 v 21:41 | Karma: 12,63 | Přečteno: 932x | Diskuse| Sport

Michal Sikora

Fenghuang - nejčínštější Čína

Ve středu dopoledne jsem dorazil vlakem ze Xi'anu, narvaným autobusem v nelidském horku dojel zpátky na kolej, kde jsem konečně mohl s osvobozujícím pocitem shodit batoh ze zad. Spláchl jsem se sprchou, kterou tělo po 15 hodinách ve vlaku tolik potřebovalo, ale na následný odpočinek nebyl čas. Protřídil jsem batoh a vyrazil zpátky na nádraží. Tentokrát jsem měl před sebou do západního Hunanu - do starobylého městečka Fenghuang (凤凰, "Fénix")...

4.6.2008 v 20:10 | Karma: 13,27 | Přečteno: 1044x | Diskuse| Cestování

Michal Sikora

Smlouvání

Přetahování se o cenu v Číně je neuvěřitelně vyčerpávající psychologická válka, kdy se obě strany sníží i k těm nejpodlejším taktikám a fintám. Jakožto cizák, který bude vždycky v nevýhodě, jsem uskutečnil první krok - naučil jsem se automaticky odpovídat "太贵了! (Tai gui le!) - Příliš drahé!". A je úplně jedno, že bych to koupil i dráž, než za obchodníkem nasazenou startovací cenu. Prostě je to drahé.

13.5.2008 v 16:12 | Karma: 16,81 | Přečteno: 1371x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu

20. května 2024  13:31,  aktualizováno  14:40

Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...

Vláda nedodrží Fialovy sliby, bojí se lékaři. Dohodu plníme, tvrdí ministerstvo

20. května 2024  11:27,  aktualizováno  14:37

Zástupci zdravotnických odborů a lékařů se vloni dohodli s premiérem Petrem Fialou na zvýšení platů...

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stojí

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  14:29

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

Přibylo dalších 1383 nových případů černého kašle. Zemřel šestý člověk

20. května 2024  13:41,  aktualizováno  14:27

Za uplynulý týden přibylo 1383 nových případů černého kašle, letos jich je už téměř 15 tisíc....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1029x
Extrovertní introvert, pesimistický optimista, idealistický realista. Student čínské a japonské filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Hráč scrabble, počítačových her, čtenář japonských manga komiksů a fanoušek východoasijské kinematografie.

Seznam rubrik